• Značky
  • O projektu
  • Perola

    Firemní značka Perola je produktem společnosti Jindřicha Francka synové akc. spol., továrna na kávoviny v Pardubicích. Závod byl v Československu založen v roce 1920, historie ale sahá až do Rakouska-Uherska. Továrna se zaměřovala na výrobu náhražek kávy. Hlavní surovinou byla čekanka dovážená z Nizozemí, z jejíchž kořenů se vyráběla náhrada klasické kávy, tzv. „cikorka“. Nejznámějším produktem továrny byla tzv. „Franckovka“, která se prodávala pod názvem Karo–Franck ve formě kostek. Nejpoužívanějším znakem továrny byl kávový mlýnek, jímž byly označovány listiny, výrobky i budovy továrny. Jedním z podnikových sloganů bylo „Zdraví a sílu skýtá každodenní požívání bílé žitné kávy ‚PEROLA‘, žitná káva, okořeněná pravou ‚FRANCKOVKOU‘, vyhoví chuti i labužníku a je přitom zdravá jako vezdejší chléb“. Po druhé světové válce se z firmy stal oborový podnik Kávoviny Pardubice a později se spojila s firmou Vitana a sortiment více rozšířila. Ze sortimentu lze jmenovat například Vitakávu nebo kávovinovou směs Melta. Po roce 1991 se podniky rozdělily a výrobky Kávovin Pardubice vídáme v obchodech dodnes.

    Značka žitné kávy Perola obsahuje skriptový nápis Perola umístěný na kruhovém podkladu, který obepíná pás světlých kruhů a větší pás tmavých půlkruhů po obvodu. Na plechovce čas zanechal stopy, a tak nelze určit přesnou barevnost. Díky ostatním materiálům a plakátům ale odhaduji barevnost na světlý odstín žluté a sytou egyptskou modř. 

    Další značky v pohybu

    logo RUPA
    • RUPA
    • 1914
    logo MAKKARONI
    • MAKKARONI
    • kolem 1940