• Značky
  • O projektu
  • RUPA

    Továrnu na čokoládu a cukrovinky Rupa založil v roce 1914 Rudolf Pachl v Praze Hostivaři. Firma se i přes hospodářskou krizi pohybovala kvalitou výrobků i nízkými cenami mezi nejznámějšími výrobci čokolády a cukrovinek v Evropě. Rupa vyráběla desítky druhů čokolád, karamelů, želé, čokoládových dezertů, kandytů a dokonce i trvanlivé pečivo. Od roku 1928 se cukrovinky vyrábí pod názvem Orion. Po znárodnění společnosti byl zřízen podnik Pražské čokoládovny a ten zahrnoval i čokolády Rupa a Orion. Společnost Rupa byla obnovena v roce 1996 Janem Štěpánkem, který však bohužel na původní vizuální podobu značky žádným způsobem neodkázal. Novodobá společnost Rupa s.r.o. vyrábí cereální tyčinky Fly a oříškové tyčinky Maxi Nuta.

    Značku Rupa jsem zařadila do výběru, protože mě zaujala její hra se zkosením a perspektivou, kdy jednotlivá písmena vytvářejí iluzi prostoru. Písmena nejsou pravidelně zkosená, například písmeno R se v pravé části zalamuje dovnitř, avšak chvost tomuto pravidlu nepodléhá a míří opačným směrem. V samotné značce neshledávám výraznější propojení s čokoládami a chutí obecně. Charakter cukrářského průmyslu dotváří až vizuální styl značky, který pracuje se secesními motivy, zakroucenými vzory apod. To můžeme vidět jak na obalu bonboniéry, tak i na obalu čokolády. Značka sama o sobě má nicméně skvělou myšlenku a působí na mne nadčasovým dojmem. Její rozpracování si dokáži představit i v dnešní době, kdy by se změny zkosení a prostoru daly aplikovat při sázení textových odstavců, objektů nebo fotografií apod. a rozehrát tak prostorové hry v celé vizuální prezentaci firmy, od tiskovin až po digitální média. Podle mého názoru by se principy značky Rupa osvědčily i dnes.

    Další značky v pohybu

    logo MAKKARONI
    • MAKKARONI
    • kolem 1940
    logo Tři muži
    • Tři muži
    • 1936