• Značky
  • O projektu
  • Tři muži

    Tři muži vznikly roku 1935 jako produktové mýdlo závodu Kosmos v Čáslavi. Značka Tři muži představovala husté jádrové a terpentýnové mýdlo s velkou čistící schopností. Jemné složení pracího prostředku usnadnilo práci a šetřilo prádlo. Pro choulostivé tkaniny přišla později také řada mýdel Tři dívky. Společnost Kosmos vyráběla dále mléčný margarín Smetol, pokrmový tuk Kosmos a parfumerii pod značkou Pöem, žitnou kávu Čáslavka, a také košer margarín pro ortodoxní židy. První světová válka výrobu nezastavila, druhá už ano. Po válce se Kosmos stává majetkem státu a mění se na národní podnik. Na konci 40. let se k podniku připojuje podnik Josef Pilňáček  — Královehradecká továrna na svíčky a mýdla. Po revoluci se společnost zprivatizovala a vznikla firma Zenit, která působí dodnes a vyrábí čisticí prostředky a kosmetiku.

    Logotyp Tři muži je tvořen skriptovým písmem, které je na původních obalech deformováno důsledkem přetisků a ručních překresů. Z toho důvodu byla těžká identifikace stylu kresby a následné překreslení. Na různých obalech vidíme dva typy skriptového zakončení. Tři dívky mají písmo jemnější, tahy jsou kulatější než původní Tři muži, jejichž zaoblení hran je v původní verzi hranatější a působí silněji, hruběji. Později, pravděpodobně při vzniku Třech dívek, vznikl nový překres i pro Tři muže, kdy se obě písma sjednotila. Zajímavostí je vizuální doplnění značky Tři muži výraznou ilustrací. Hlavním prvkem komunikace byla stylizace tří postav — mužů, jejichž trup připomínal písmena M, a kteří společně stojí předkloněni u necek a perou na valše. Činnost není na první pohled úplně zřejmá, ale lze to vzhledem k zaměření produktu a reklamních hesel odhadovat. Jedním z ukazatelů je nám i  stylizace vody, jednoduchého pásu vlnek, který nacházíme na jednom z obalů.

    Další značky v pohybu

    logo Družstevní práce
    • Družstevní práce
    • kolem 1929
    logo ZORA
    • ZORA
    • kolem 1940